söndag 26 april 2009

Tar vi varandra för givet inom S?

Får vi ha egna åsikter? Hur högt i tak är det inom vårt parti? Ja, det är frågor som jag får av personer som jag försöker värva till S. Jag är inte förvånad att jag får frågorna men jag är förvånad att vi har så svårt att ha högt i tak och också skapa en bred diskussion som alla kan delta inom. Ibland får jag en känsla av att högt i tak anses som att man är emot något som någon annan säger. Kan det stämma? För mig är verkligen högt i tak ett måste för att skapa hållbara breda politiska lösningar men innan de fattas så har alla fått komma till tals och vi har inför varandra ventilerat varandras politiska åsikter men också idéer. Detta gör oss starka, att bara ställa in sig i ledet funkar inte och speciellt inte om vi ska försöka att attrahera fler som medlemmar i vårt parti.

Jag har förutsatt mig att fråga alla som jag lär känna om de vill bli med i S. En del tycker att det är lite jobbigt att få frågan och de vill inte gärna tala om vart de står politiskt. Jag tycker det är synd att vi som människor inte kan stå för vart vi lade vår röst det senaste valet. Vissa kan tycka att jag är knäpp för att jag har den här åsikten men jag anser att det är viktigt att vi kan skapa ett klimat och samhälle med öppenhet. Jag kommer aldrig att hänga någon för att de har en annan åsikt eller att de lade sin röst på ett annat parti och ibland på ett parti på den blåa skalan. Men det intressanta som sker när någon visar vart man står och också framför det är att det då skapas en diskussion om idéer, viljor, intressen, prioriteringar ja det mesta som finns i vår vardag.

Det finns otroligt många eldsjälar inom S men tyvärr ser jag att även hos oss har dessa inte lika många efterföljare som tidigare. Tyvärr har vi nog varit för duktiga på att förlita oss på att de alltid kommer att finnas där och göra jobbet. Jag beundrar alla våra vänner som i ur och skur gör de där sakerna som gör att allt fungerar. De ser till att fanorna, banderollerna, högtalarna och stolarna finns på plats vid våra möten. De bäddar för dem som sedan skall ta podiet, talarstolen eller panelbordet. Vi skulle alla behöva göra lite av detta grovgöra från tid till annan, vi skulle behöva se till att aktivera och involvera våra medlemmar, både de som varit med ett tag men också de som kommer in som nya. Det är viktigt att vi ser alla och det är också viktigt att vi alla kan se till att ge vårt strå till stacken. Jag ser att allt för många idag tar de här kamraterna för givet och det är inte många som heller tänker på att ta på sig ett liknande arbete för det sker ju på något konstigt sett ändå.

Om vi ska fortsätta att vara en rörelse måste fler vilja röra på sig. Jag hoppas att se er inte bara i 1:a maj tåget i år utan jag hoppas att vi kan träffas både innan och efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar