söndag 22 februari 2009

17/3 kl.12.00-13.00 Svenska kollektivavtal i Sverige. Nu kan vi göra EU rödare!


Byggnads var ett av de förbund som drev frågan om att skjuta Lissabonfördraget till sin spets. Under LO kongressen drev Byggnads frågan så långt att kongressen vände och ställde sig bakom Byggnads sex att satser där en av dem var att invänta Stråth utredningen innan ratificeringen. Det här arbetet visar att Byggnads inte bara är ett stridbart fack utan det visar på att när vi får andra med oss lyckas vi vända en hel kongress.

Det som sedan hände ett halvår senare var att inte tillräckligt många av ”våra” politiker i Riksdagen hade kraft nog att ta möjligheten att skjuta på ratificeringen av fördraget. Jag är den första att erkänna men också tala om för våra kamrater i Riksdagen vad jag tyckte om deras agerande.

Jag kommer inför parlamentsvalet den 7 juni att fråga de som kandiderar till platserna i parlamentet vad de tänker göra för att se till att EU blir ett mer socialt EU. Alla vill ha min röst men de ska få den om de kan övertyga mig om att de kommer att driva frågorna i rätt riktning. Jag uppmanar alla att göra det samma. Det sätter inte bara press på politikerna men det ger dem också en riktning och den ges av oss som väljare.

Jag tror personligen att ett Rött EU är möjligt och vi får komma ihåg att Laval domen slår inte bara mot svenska arbetare utan utsätter i värsta fall alla arbetare i EU för en underbudsmarknad som ingen vinner på, inte ens arbetsgivarna. Ingen mår bra av osundkonkurrens men alla mår bra av Lika Lön för Lika Arbete.
Europa facket är enat om att driva frågan gemensamt och Laval domens konsekvenser är en fråga som kan få folket att aktivera sig i alla 27 medlemsländer att rösta fram en mer arbetarvänlig färg i parlamentet, det är sannerligen dags att bryta mönstret. En röd majoritet i parlamentet kan se till att också kommissionen speglar den politiska färgen och viljan i parlamentet som faktiskt väljs av EU:s befolkning och den färgen är för mig Röd och inget annat.
Jag är för EU men jag är också EU kritisk och jag anser att den väg som EU fått vandra sedan mitten av 90-talet är helt fel väg. EU behöver komma bort från ett fokus enbart på att helga marknaden och dess friheter och istället sätta människan i fokus. EU måste i mina ögon bli ett mer socialt EU där mänskliga och fackliga rättigheter går före marknadens och företagens intressen. Rösta rätt den 7 juni, rösta Rött och ställ krav på de röda.


Jag kommer med intresse att lyssna av vad som presenteras den 17 mars på den nu årligt återkommande Manifestationen för Kollektivavtal. Svenska kollektivavtal gäller i Sverige. Jag hoppas att se alla kamrater och vänner på Sergelstorg mellan 12.00-13.00.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar