måndag 2 mars 2009

Diplomaterna eller Dumbomaterna

Dagens program av Diplomaterna på SVT gör mig helt enkelt chockad. Är detta vad vi skickar ut i världen för att representera vårt land? Har vi inga krav?

Andre mannen Klas på ambassaden i Dubai visade sitt utvecklade sätt att bygga nätverk men också sina förmågor i ”diplomati” när han skulle lämna ut ett körkort till en svensk medborgare. Det är rent chockande att få se detta, jag frågade mig om detta verkligen kunde vara sant, har Klas glömt bort att det finns en kamera i sällskapet. Ytterst pinsamt för denna Klas och jag skulle inte bli förvånad om han skulle komma upp som arbetssökande inom en vecka.
Ska vi som skattebetalare behöva stå ut med den här typen av statliga representanter som till råga på allt anser sig göra skäl för sin lön genom det här agerandet. Ställs inte högre krav på dem som utses att representera Sverige utomlands? Vad utbildar man diplomataspiranterna i om det kan gå på det här sättet? Eller är det så att man lottar ut diplomat placeringar via Corn Flakes paketen? Diplomat Klas drämmer också i med ”Tack till alla Sveriges skattebetalare för att jag får vara här”.
Lyckligtvis har jag i mitt arbeta fått träffa många svenska representationer och jag kan vittna om att denna diplomat Klas inte är ett genomsnitt, snarare ett sorgligt misstag.

Jag skäms innerligen för vad jag idag fick se på SVT och jag är tacksam att vi har en fri television.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar