tisdag 17 februari 2009

Stressen med Lissabonfördraget går vidare. Ett rött Europa kan ändra riktningen.


Irland röstade nej, Polen väntar på Irland och Tjeckien godtar inte yttre påtryckningar, det får ta den tid det tar och slutligen inväntar Tyskland svaret från sin författningsdomstol.

Irland ska stressa fram en ny folkomröstning i samband med EU valet i juni 2009. det enda landet I EU som hade en folkomröstning om Lissabonfördraget kommer att ha en andra omgång och nu hoppas man att det irländska folket röstar rätt. Men var det inte det de gjorde sist kan man undra? Vad blir nu konsekvensen?
Resultatet har ännu inte presenterats men det står klart att Irland kommer att få undantag inskrivna i fördraget men det återstår att se om det är de rätta undantagen. Nu verkar det som om dessa undantag har börjat kallas för ”speciallösningar för att blidka Irland”. De nämnda speciallösningarna berör frågor om abort, företagsbeskattning och landets neutralitet. I kontakter med våra fackliga kamrater i Irland är också Equal Pay for Equal Work en viktig fråga som man drev i kampanjerna inför folkomröstningen men detta hör man inget om.

I Tjeckien anser man att ratificeringen av Lissabonfördraget är en ”intern demokratisk process” och påtryckningar utifrån för att snabba på processen inte hjälper säger den tjeckiska vice premiärministern Alexandr Vondra. Han har till EUobserver också sagt att Prag inte ska bli satt under press för att snabba på processen för det kan skada kvalitén på beslutet och det är det viktigaste och inte timingen. Jag rekommenderar er att läsa artikeln som också innehåller ett nationellt skämt samt förklaringar på skillnader mellan ett land som Tjeckien och t.ex. England och Spanien.
http://euobserver.com/18/27456

Vad händer om fördraget faller? Hade det varit helt fel att vänta med ratificeringen av fördraget även i Sverige för att skicka en skarp signal genom maktens korridorer i EU och säkerställa åter igen den svenska modellen (det var ju faktiskt så att modellen med kollektivavtal finns med i fördraget som tecknades mellan Sverige och EU när vi blev medlemmar)?

Nu sitter vi där vi sitter! Jag kan personligen se en utväg ur detta och en möjlighet att bygga ett verkligt socialt och hållbart Europa och den kampen påbörjas nu och första steget avgörs den 7 juni. Jag har bestämt mig för att arbeta aktivt inför EU valet den 7 juni, jag vill ha ett Rött Europa. Om EU parlamentet får en röd majoritet innebär det att den röda majoriteten kan pressa fram en rödare Kommission.
Jag vill en gång för alla göra klart var jag står när det gäller EU, jag är för EU men inte ett marknadsliberalt EU, inte ett EU som sätter de fyra ekonomiska friheterna före de mänskliga och fackliga rättigheterna utan ett EU som utvecklas uppåt för alla och inte bara för dem som sitter på makten och pengarna. Ska EU som fredsprojekt överleva måste klyftorna minskas inte öka. Att vara EU kritisk behöver inte innebära att man är emot EU. Jag är EU kritisk men jag är för ett EU med fokus på mellanstatlig samverkan.

Jag kommer att rösta den 7 juni, jag hoppas att alla jag känner gör det och tillsammans skapar vi ett socialt hållbart EU. Men observera att valet inte är slutet, bara början. Dagen efter att resultatet har fastställts kommer jag att verkligen börja följa och påpeka för dem som fick min röst vad de lovade och se till att de verkligen också ser till att leverera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar